אודותיי

ד"ר אלה שובל – קורות חיים

השכלה אקדמית:

 

שנה: 1998-1996

תעודת גמר: Ed.D.

מקצוע הלימוד: חינוך – תכניות לימודים

שם המוסד: Portland State University, Oregon, Portland, USA

נושא עבודת הגמר: Teaching Planning – A Hidden Vertebra

 

שנה: 1987-1984

תעודת גמר: M.A.

מקצוע הלימוד: חינוך גופני

שם המוסד: University of New Mexico, Albuquerque, USA

נושא עבודת הגמר: 

Modification of Parent's Perception of Their Child's Body Behavior During a Parent-Child Course of Course in Movement

 

שנה: 1974-1971

תעודת גמר: B.A.

מקצוע הלימוד: פילוסופיה

שם המוסד: אוניברסיטת תל אביב

 

שנה: 1969-1966

תעודת גמר: מורה מוסמך בכיר

מקצוע הלימוד: חינוך גופני

שם המוסד: מכללה לחינוך גופני על שם זינמן במכון וינגייט

 

דרגת מרצה בכיר של המל"ג בגבעת ושינגטון מאפריל 2009.

שנה: 2010 - 2013


תיאור התפקיד: רכזת התואר השני בחינוך גופני ומרצה


מקום העבודה: המכללה האקדמית בגבעת ושינגטון


הערות: נושאי ההרצאות - ניתוח תכניות לימודים לבריאות; תיאוריות למידה

           והקשר שלהן לתנועה של הגוף


 


שנה: 2013-2001


תיאור התפקיד: ראש ההתמחות לגיל הרך בחינוך הגופני ומרצה בשו"תים

                      ובסמינריונים


מקום העבודה: המכללה האקדמית בגבעת ושינגטון


הערות: כולל פיתוח אתר מלווה לכל אחד מהקורסים


שנה: 2013-2003


תיאור התפקיד: רכזת קורסי מורים חונכים


מקום העבודה: המכללה האקדמית בגבעת ושינגטון


הערות: כשלושה קורסים בשנה


שנה: 2011-2004


תיאור התפקיד: ראש מגמה לחינוך גופני בגיל הרך ומרצה בשו"תים ובסמינריון


מקום העבודה: מכללת זינמן לחינוך גופני במכון וינגייט


הערות: נושאי ההרצאות - תכניות לימודים, תכנון הוראה, הקשר בין תנועה

           ללמידה עיונית


שנה: 1995-1985


תיאור התפקיד: כותבת תכניות לימודים, מטמיעת תכניות לימודים במערכת

                      וחוקרת השפעת התכניות


מקום העבודה: המכון לקידום אינטגרציה חברתית במערכת החינוך באוניברסיטת

                     בר-אילן


הערות: במסגרת תפקיד זה כתבתי שתי תכניות לימודים המאושרות על ידי משרד

           החינוך: "גוני ק.ש.ת" להוראת הקריאה באמצעות הכתיבה. ו"מעגלי

           תנועה" לטיפוח יחסים חברתיים בכיתה הטרוגנית


שנה: 2002-1978


תיאור התפקיד: מדריכה פדגוגית ומרצה


מקום העבודה: המכללה לחינוך גופני במכון וינגייט


הערות: במהלך השנים הייתי מדריכה פדגוגית בכל שנות ההכשרה ולכל שכבות

           הגיל. לימדתי "חינוך לתנועה" והרציתי בתחומי החינוך ובתחומי הקשר בין

           תנועה לבין התפתחות קוגניטיבית וחברתית


שנה: 1978-1975


תיאור התפקיד: מורה לתנועה למתכשרים להוראה בגיל הרך


מקום העבודה: מכללה למורים בצפת


הערות: תחילת עבודתי בהכשרת מורים


שנה: 1984-1976


תיאור התפקיד: מורה בחינוך המיוחד


מקום העבודה: בנצרת ובמוסד לילדים עם קשיי למידה ברמת דוד


הערות: לימדתי ילדים עם קשיי למידה נושאים עיוניים באמצעות תנועה.


           הדרכתי את מחנכי הכיתות והמורים הטיפוליים להשתמש בכלי התנועה.


           פרסמתי מאמר – יומן עבודה - בסוף שנות ה 70 בשנתון "אגיד" של

           המכללה בוינגייט


שנה: 1975-1971


תיאור התפקיד: מורה לחינוך גופני בבית הספר התיכון


מקום העבודה: 3 שנים בתיכון מקיף ה' בבאר שבע ושנה בצפת

במכללות להוראה


חברת מערכת השנתונים "הגיגי הגבעה" ו"מחקרי הגבעה" של המכללה האקדמית בגבעת ושינגטון  (2004 – 2013);


מעריכת מאמרים ב"דפים" של מופ"ת ו"בתנועה" של המכללה בוינגייט וכתב העת: European Physical Education Review) 2004 – 2013);


חונכת מכשירי מורים חדשים ותומכת בצעדי פרסום ראשונים שלהם (מאז 1998 עד היום);


מפתחת תכנית לימודים מתוקשבת למתודיקה במופ"ת. השתתפתי בבניית אתר להוראת המתודיקה ואחראית על החלק שעסק בהוראת התכנון (2000 – 2001);


חברה בוועדות שונות במכללות לאורך כל השנים: ועדת ספריה, ועדת חינוך, ועדת משמעת, ועדת קבלה, ועדת מחקר, ועדת הוראה וכו'.

 

בהכשרת מורים חונכים

חברת פורום רכזי קורס מורים חונכים במופ"ת (משנה לאחר הקמתו ועד היום);


השתתפות בשלושה מחקרים בין מכללתיים העוסקים בתהליך החונכות.


בפיקוח על החינוך הגופני


מרכזת צוות חשיבה במופ"ת בנושא: "תכנית הלימודים עתידית בחינוך גופני" (2012 – 2013) (עדיין לא הסתיים יסוכם בנייר עמדה);


הדרכה בכתיבת תכנית לימודים לחינוך ימי (2011 –2013), (התכנית בשלבים אחרונים של כתיבה);


שותפה בעיצוב מבחנים להערכת הלמידה בחינוך הגופני של הפיקוח על החינוך הגופני ( 2005 – 2008) (פורסם כספר ודיסק – "אות החינוך הגופני". משרד החינוך);


קורס שנתי למפקחים על החינוך הגופני בנושא "חשיבה תכנונית בהוראה"  (2003 – 2004) (חוברת באתר אוח – הפיקוח על החינוך הגופני);


עיצוב תבנית התכנון השנתי בחינוך הגופני עם צוות הפיקוח על החינוך הגופני בירושלים ומוריו (1999 – 2001) (באתר אוח – הפיקוח על החינוך הגופני);

 

בחינוך הקדם יסודי והיסודי


יושבת ראש הוועדה לתכניות לימודים בחינוך הגופני לגיל הרך המיועדת לגננות ומורים לחינוך גופני  (2004 – 2007). שתי תכניות ליבה האחת לגן הילדים והשנייה לכיתות א' ו ב' ,משרד החינוך והתרבות הוצאת מעלות, (2007);


הקמת השתלמויות לגננות ולמכשירי גננות בנושא תכנית הליבה בחינוך גופני והשתתפות כמרצה (2007 – 2013);


יעוץ אקדמי בניסוי "גן מצליח בתנועה"  2007 – 2010; חילוץ מודל ופרסום חומרי הדרכה ומחקר (חלק פורסם וחלק עדיין בתהליך);


ארבע הרצאות מוקלטות וחומרי הדרכה לגננות באתר גנ-נט (2010 – 2011);


מנהלת צוות בניסוי "בית הספר הפעיל" 1991 – 1994  (ברשימת הפרסומים, מאמרים: 6, 17);

The Unique Trio: Academic Achievement, Sport, and Gender.

Schahaf, M., Katz, Y., Shoval, E. (2013). Education and Society. 31(1). 17-36.


The Challenge Kindergarten Model: Integrating body-movement and scaffolding to keep the child in the center and make systematic progress in learning. Shoval, E., Sharir, T. & Shulruf, B. (2013). Early Childhood Education Journal.


http://www.springer.com/home?SGWID=0-0-1003-0-0&aqId=2547473&download=1&checkval=3b624fd82e2875280342f94f606d8fb1


Success is a choice!: Explaining success in Academic Preparation Programs in Israel: Talmor, R., Kayam, O., Shoval, E. Journal of Comparative research in Anthropology and Sociology. accepted


The concept of coherency in teaching – Forging an idea from professional literature, a case analysis and a discussion with experts. Shoval, E. & Talmor, R. (2011) International Journal of Qualitative Studies in Education. 24 (4) July–August 2011, 397–417


Who Benefits from Cooperative Learning with Movement Activity. Shoval, E. and Shulruf, B. School Psychology International.  32(1), 58-72. Feb. 2010


Using Mindful Movement in Cooperative Learning While Learning About Angles. Shoval, E. Instructional Science. 38(5), Published on line 24 June 2010 (Impact factor 1.828)


Mapping and interpreting novice physical education teachers’ self-perceptions of strengths and difficulties. Shoval, E., Erlich, I & Fejgin, N. (2009). Physical Education & Sport Pedagogy, 15(1) 85-105.


A curriculum that includes physical activity for dealing with difficult problems in school: An analysis of coherent fundamentals. Shoval, E. & Talmor, R. (2006). Curriculum and Teaching.  21(2), 41-60

 

Mindful Movement: Towards Enhanced Intergroup Relations in Heterogeneous Classrooms. Ben Ari, R. & Shoval, E. (2002). Curriculum and Teaching.17(2)9-36.

הבדלים בהישגים הלימודיים בין בנים לבין בנות העוסקים בפעילות גופנית.  


שחף, מ., כץ, י., ושובל, א. (2013). דפים 58


נוטלים את מלוא האחריות – תלמידים לקויי למידה ומוריהם במכינה קדם אקדמית מסבירים את הצלחתם בבחינות הבגרות. טלמור, ר., שובל, א. וקיים, א. (2013). פנים. 62, 78-92


מורים-חונכים מקשרים בין תיאוריה לפרקטיקה – ניתוח עבודות של משתתפי קורס מורים-חונכים. שובל, א., גיל, ו. ומירה, ט.  (2013). מחקרי הגבעה 3.


שיפור למידה באמצעות הצבת פיגום לילדים המתנסים בתנועה בגן הילדים  -מפרקטיקה לתיאוריה. שובל, א. ושריר, ט. (2013). מחקרי הגבעה 3.


הקשר בין רמת הפעילות הגופנית והמגדר לבין הישגים לימודיים בקרב תלמידי תיכון בישראל. שחף, מ., כץ, י. ושובל, א. (2012). בתנועה י(2), 182-196.


מאפייני מתמחים בהוראה בתחום החינוך הגופני: תפיסה עצמית ופרשנות של מורים חונכים לחינוך גופני. שובל, א. וארליך, א.  (2011), בתוך ספר בעריכת א. שץ-אופנהיימר, ד. משכית וש. זילברשטרום. להיות מורה – בנתיב הכניסה להוראה. הוצאת תמה – מכון מופת. 267-300 .


מעבר מהוראת הספורט אל פיתוח האינטליגנציה הגופנית-תנועתית. שובל, א. 

ולנצר, ר. (2010). הגיגי הגבעה, 14, 120-132.


הקשר בין פעילויות לימוד תוך כדי תנועה לבין שיפור בהישגים לימודיים בנושא זוויות. שובל, א. (2009) דפים, 47, 185 – 212


המורים לחינוך גופני ותכנון ההוראה. שובל, א., שוויד, ש., פוקס, א. וזאב, א. (2008). בתנועה.


מושג הקוהרנטיות והמורה הטוב.טלמור, ר. ושובל, א. (2006). מחקרי הגבעה, 1, 53 – 84.


תנועה מושכלת ותרומתה ללמידה העיונית: הסבר באמצעות תיאורית עיבוד המידע. שובל, א. (2005). הגיגי הגבעה, 12, 181-209.


תכנית לימודים שכלולה בה פעילות גופנית לשם התמודדות עם מגוון קשיים בבית ספר: ניתוח יסודות קוהרנטיים. שובל, א. וטלמור, ר. (2004). בתנועה, ז, 1-2, 7-37.


טיפוח דמות גוף בתנועה כאמצעי לקידום יחסים חברתיים בכיתה. שובל, א. (2004). הגיגי הגבעה, 11, 189-216.


טיפוח "אני מאמין מקצועי" בקרב מתכשרים להוראת חינוך גופני: מתיאוריה למעשה. שובל, א., נאבל, נ. ולידור, ר. (2002). דפים, 35, 101-133.


להיעזר בתנועה של הגוף ללמידה העיונית – פיתוח על בסיס תאוריית הלמידה של ויגוצקי. שובל, א. (2002). הגיגי הגבעה, 10, 259-276.


ה"אני מאמין המקצועי" של המורה לחינוך גופני. נאבל, נ. ושובל, א. (אוגוסט, 2001). החינוך הגופני והספורט, נ"ו (6) 5-9.


האם מורים יכולים ליישם תכניות לימודים? שובל, א. (2000). החינוך הגופני והספורט, פורסם ב 3 חלקים: נ"ה (4), 6-4; נ"ה (5), 10-9; נ"ה (6), 27-25.


מדוע חשוב לתכנן את הלימודים בחינוך הגופני? שובל, א., נאבל, י. (1996). החינוך הגופני והספורט, פורסם ב 3 חלקים: נ"א (6), 13-11; נ"ב (1), 5-3; נ"ב (2), 11-8.

כל בוקר מחדש – פיתוח האינטליגנציה הגופנית-תנועתית.


לנצר, ר. ושובל, א. (2014). תל-אביב: הוצאת סטימצקי.


נעים בגן – פעילויות וכרטיסיות לתנועה ולמידה.


שריר, ט' ושובל, א. (2012). ירושלים: גף ניסויים ויוזמות חינוכיות משרד החינוך


נעים ולומדים.

שובל, א. (2006). הוצאת "אח".


תנועה לעניין.

פרידמן, א., שובל, א. (1995). באר שבע: פרויקט שיקום השכונות.


גוני קשת – קידום קריאה באמצעות תנועה.                                                    


שובל, א. (1991). רמת גן: אוניברסיטת בר אילן.


מעגלי תנועה – טיפוח יחסים חברתיים באמצעות תנועה.                                  

שובל, א. ובן ארי, ר' (1990). רמת גן: אוניברסיטת בר אילן.


להיות בתנועה חלק ג' – חווית הזמן והבנייתו.

שובל, א. ולנצר, ר' (1987). נתניה: מכון וינגייט.

 

להיות בתנועה חלק ב' – דימוי גוף.                                                                

גלאור, י., שובל, א., לנצר, ר. (1984). נתניה: מכון וינגייט.


להיות בתנועה חלק א' – צא אל המרחב.

לנצר, ר., גלאור, י. ושובל, א. (1982). נתניה: מכון וינגייט.

2010 –: 40,000 שקלים ממופ"ת בשיתוף המכללה האקדמית 


                         בגבעת וושינגטון + 2 שעות הדרכה של גף ניסויים ויוזמות

                         במשרד החינוך.


נושא המחקר: השפעת התנסות בתנועה ותיווך של גננת בתחומי מסוגלות, תסכול


                    ושיתוף פעולה על הישגים קוגניטיביים ופסיכו-מוטוריים.


                    


2004-2005: 40,000 שקלים ממופ"ת בשיתוף המכללה האקדמית בגבעת

                   וושינגטון.


נושא המחקר: "פעילויות לימוד בזמן תנועה של הגוף והישגים לימודיים".


                    המחקר הסתיים. הוגש דו"ח סיכום. שני מאמרים הוגשו לפרסום

                    לפני כחודש, שניהם לכתבי עת שפיטים.

Conference Opening: "First Forum on child Development and Basic Education" 9-10th, 2014. Piracicaba, Universidade Methodista de Piracicaba – UNIMAP, Sao-Paulo, Brazil.  


"Mindful Movement and Academic Achievements – From Theory to Reseasrch"


Keynote: Conference "Early Education and Movement" 1-2th  October, 2014, Campinas, State University of Campinas UNICAMP, Soa-Paoulo, Brazil


"Early Childhood Education and Movement - The importance and some recommendations"


כנס וינגייט למדעי הספורט והפעילות הגופני, יוני 2014


ראש מושב: החינוך הגופני בגיל הרך


מודל גן אתגר: לשלב תנועה של הגוף ופיגום כדי להתקדם בלמידה - טל שריר ואלה שובל.


השפעת סוגים שונים של משחק חופשי על רכישת מיומנויות מוטוריות בסיסיות – אלה שובל, טל שריר ובועז שולרוף.


Presentation: 15th Biennial of the International Study Association on Teachers and Teaching 5 - 8 July 2011, Braga, University of Minho, Portugal.


"Mentors' pre-Training Perceptions of their Role and its Significance for the Training Process"


12th European Conference for Research on learning and instruction.


August 2008. Budapest, Hungary


Novice teachers: Strengths and difficulties as perceived by physical education beginning teachers and interpreted by teacher mentors.


הכנס הבינלאומי החמישי – הכשרת מורים על פרשת דרכים. מכון מופ"ת. יוני 2007.


הרצאה: מאפייני מורים מתחילים לחינוך גופני בעיני עצמם.


הכנס "רווחה פיסית ונפשית במערכת החינוך". גבעת וושינגטון. פברואר 2006.


יו"ר מושב המחקר.


הרצאה: פעילויות לימוד בזמן תנועה של הגוף והישגים לימודיים.


11th European Conference for Research on Learning and Instruction.


August 2005. Nicosia, Cyprus.


“Learning Activities during Body Movement and Academic Achievements.” 


הכינוס הבין לאומי הרביעי להכשרת מורים יוני 2002 – מכללת אחווה.


הרצאה: "אני מאמין מקצועי" של מתכשרים להוראה בחינוך גופני: היבטים תיאורטיים ומעשיים.


קונגרס אי"לה יוני 1996  - המכללה בוינגייט.


 הרצאה: The Tutoring of Teaching Planning via Computer Mediated Communication”


קונגרס AIESP יוני 1995 – המכללה בוינגייט.


פלקט: The Active School - Findings


קונגרס FIEP, מרץ-אפריל 1993 – המכללה בוינגייט.


הרצאה: “A Movement Program for Improvement of Social Relations and Enhancement of   Cognitive Process in a Heterogenious School”    


קונגרס אי"לה, יוני 1991 – אוניברסיטת חיפה.


הרצאה: "בית הספר הפעיל  - הצגת תכנית ההתערבות" (עברית).

Item Link